9.1

5 tips om ontspannen te slapen

Effecten van een goede nachtrust
Een gezonde nachtrust is van groot belang voor onze algehele lichamelijke gesteldheid. Zo voelen we ons niet alleen een stuk fitter na een nacht goed geslapen te hebben, maar heeft ons lichaam ook baat bij een ontspannen nachtrust. Een aantal effecten van een goede nachtrust zijn:

- Verbeterde concentratie en productiviteit
- Verminderd risico op hart- en vaatziekten
- Bevordering van immuun functie
- Verbeterde creativiteit
- Verbeterd geheugen


5 tips om ontspannen te slapen
Om u op weg te helpen een ontspannen nachtrust te beleven volgen hieronder 5 tips om ontspannen te slapen. Raadpleeg bij aanhoudende slapeloosheid of problemen met uw slaap altijd uw arts.

Tip 1: Beperk uw voedsel/drank inname voor het slapengaan
Een volle blaas en een verhoogde maag/darm activiteit kunnen de slaap erg onrustig maken. Daarnaast is het lichaam erop ingesteld om te ontwaken op uw aangewende eet-tijden zodat u niet kunt verhongeren. Probeer daarom in de drie uur voor het slapengaan uw voedsel/drank inname te beperken.

Tip 2: Vermijd helder of kunstmatig licht voor of tijdens uw slaap
Helder of kunstmatig licht is een stimulans voor het menselijk brein en geeft een hormonale impuls die ons wakker en opgewekt maakt. Het is daarom van belang dat u helder en kunstmatig licht vermijd voor of tijdens de slaap om een ontspannen nachtrust te ervaren.

Tip 3: Bouw uw dag rustig af

Het menselijk brein is gedurende de dag erg actief met het verwerken van vele impulsen die we door de dag heen vergaren. Het is daarom vrijwel onmogelijk direct in slaap te vallen zonder een periode van rust. Probeer uw dag rustig af te bouwen en geef uw brein de kans te relaxen voordat u in slaap probeert te vallen.

Tip 4: Zorg voor een vast dag/nachtritme
Een ontspannen slaap begint met een vast dag/nachtritme. Leer uzelf aan om op een vaste tijd te gaan slapen en op een vaste tijd ook weer wakker te worden om uw biologisch ritme te verbeteren en een ontspannen slaap te ervaren.


Tip 5: Vermijd fysieke belasting drie uur voor het slapengaan
Een actieve levensstijl is erg gezond voor het menselijk lichaam. Inspanning nét voor het slapengaan kan daarentegen het sympathisch zenuwstelsel beïnvloeden, wat hetzelfde effect heeft op uw slaap als cafeïne en alcohol. Probeer daarom fysieke belasting voor het slapengaan te vermijden.

Gewapend met deze 5 tips kun je weer ontspannen gaan slapen.

 
Download onze brochure
Meer informatie? Download onze brochure
lines
Meer informatie? Download onze brochure Klik hier
Download onze brochure
Ergens last van? Klik hieronder voor meer informatie.