9.1

5 praktische tips wanneer je niet kunt slapen

Heb je moeite met in slaap komen? Je bent niet alleen. Meer dan 20% van de Nederlanders van 12 jaar of ouder heeft naar eigen zeggen problemen met slapen. In dit blogartikel geven we je 5 tips die je kunnen helpen wanneer je niet kunt slapen.

Oorzaken van slaapproblemen

Niet kunnen slapen is erg vervelend. Er zijn veel mogelijke oorzaken van slaapproblemen. Hieronder lees je de meest voorkomende oorzaken:

- Lichamelijke aandoeningen (pijn, jeuk, etc.)
- Psychische aandoeningen (depressie, angst, stress)
- Geluids- of lichthinder
- Verkeerd matras of verkeerde slaaphouding
- Slaap-apneu


Voor een aantal van bovenstaande oorzaken dient contact opgenomen te worden met je huisarts. In dit blogartikel geven we uitsluitend een aantal praktische tips die in zijn algemeenheid je kunnen helpen sneller in slaap te komen.   
 

5 praktische tips wanneer je niet kunt slapen

Hieronder lees je 5 praktische tips waarmee je kunt experimenteren om gemakkelijker in slaap te komen. Raadpleeg altijd je arts bij serieuze slaapproblemen.

Tip 1. Focus op je ademhaling

Probeer eens een aantal keer achter elkaar 4 seconden in te ademen, 2 seconden vast te houden, en vervolgend 6 seconden uit te ademen. Met deze methode vertraag je de ademhaling met 50%. Daarnaast verleg je de focus van je gedachten naar je lichaam, waardoor je sneller in slaap kunt vallen

Tip 2. Ga eens sporten in de avond

Wanneer je in de avond hebt gesport heeft je lichaam behoefte aan rust. Dit is dus het perfecte moment voor slaap. Wanneer je in de avond inspanning levert zal het lichaam meer van de rust genieten wanneer je in bed ligt. Daardoor kun je sneller in slaap vallen.

Tip 3. Focus op sensaties in het lichaam

Om je gedachten te kalmeren kun je proberen om je focus te verleggen naar de sensaties in het lichaam. Begin bij de tenen en probeer mentaal langzaam een weg naar boven te werken. Op deze manier geef je jezelf de benodigde rust om fijn in slaap te kunnen vallen.

Tip 4. Kalmeer je gedachten voor het slapengaan

Je gedachten spelen een grote rol als je snel in slaap wilt komen. Het is van belang dat zowel je lichaam als je gedachten tot rust komen. Probeer daarom eens je mobiel aan de kant te leggen (liefst minimaal een half uur voor het naar bed gaan), een boek te lezen, of een korte meditatie in te lassen voor het slapengaan. Zo kalmeer je je gedachten en kun je sneller en gemakkelijker in slaap komen.

Tip 5. Zorg voor een perfecte slaapomgeving

Om ervoor te zorgen dat je slaapkamer is geoptimaliseerd voor een goede nachtrust kun je een aantal dingen doen. Zorg ervoor dat de temperatuur in je slaapkamer tussen de 17 en de 19 graden is. Dit is volgens onderzoek de ideale kamertemperatuur. Daarnaast is het van belang dat de kamer donker genoeg is en dat geluiden tot een minimum worden beperkt.



Een persoonlijk matras om lekker op te slapen
Is het tijd voor vervanging en ben je opzoek naar een matras dat echt bij je lichaam past? Kijk dan eens wat het persoonlijk matras voor je kan betekenen! Lekker slapen begint bij je matras. Gewapend met deze 5 praktische tips wanneer je niet kunt slapen wensen we je een fijne nacht!
 
Download onze brochure
Meer informatie? Download onze brochure
lines
Meer informatie? Download onze brochure Klik hier
Download onze brochure