9.1

3 praktische tips om beter te slapen met hooikoorts

Hooikoorts
Wanneer de bomen beginnen met bloeien, de temperaturen weer gaan stijgen en het buiten langer licht blijft staan de meeste mensen te popelen om naar buiten te gaan. Helaas is de start van de lente niet voor iedereen even plezierig. Ongeveer 1 op de 5 mensen in Nederland heeft last van een pollenallergie (hooikoorts). Dit aantaal stijgt jaarlijks met 2 tot 5 procent en vormt voor veel mensen een groot probleem. Hooikoorts is een allergische reactie van het lichaam op gras- of boompollen. Wanneer we deze pollen inademen kan het lichaam de boompollen zien als aanvallers waarna er histamine wordt aangemaakt. Histamine zorgt voor een opzwelling van de slijmvliezen waardoor je neus verstopt raakt.  

3 tips om beter te slapen met hooikoorts
Slapen met hooikoorts kan erg vervelend zijn. Wanneer je neus voortdurend verstopt is vermoeilijkt dit je ademhaling. Ook kunnen je ogen geirriteerd zijn wat een constante jeuk geeft. Er zijn verschillende medicijnen op de markt die de aanmaak van histamine tegengaan en de syptomen onderdrukken. Ook zijn er een aantal dingen die je zelf kunt doen om je nachtrust te verbeteren. Hieronder volgen 3 tips om beter te slapen met hooikoorts.



1. Neem een warme douche voor het slapengaan
Regen kan voor mensen die last hebben van hooikoorts een enorme verlichting zijn. De regen zorgt ervoor dat de pollen in de lucht naar de grond zakken en minder snel opwaaien. Hierdoor is er dus minder kans dat je de pollen inademt. Precies hetzelfde effect heeft een douche. Het water zorgt voor een tijdelijke verlichting van klachten en de warme stoom die van de douche af komt zorgt ervoor dat de luchtwegen zich verwijden waardoor je gemakkelijker kunt ademhalen en daardoor beter kunt slapen met hooikoorts.

2. Zorg voor een hygienische slaapkamer
Het zal voor degene met hooikoorts niet als verrassing komen dat het van belang is om pollen niet je huis (in dit geval je slaapkamer) binnen te laten komen. Pollen hechten zich gemakkelijk aan stof en zullen dus ook op je beddengoed en kleding neerdalen. Verwissel om de twee dagen je beddengoed tijdens het hooikoorts seizoen, blijf je kamer goed stofzuigen en zorg dat je kleding goed gewassen is. Er zullen dan simpelweg minder pollen zijn om in te ademen waardoor je beter zult slapen tijdens het hooikoortsseizoen.

3. Hou rekening met je slaaphouding
Geloof het of niet maar ook je slaaphouding heeft invloed op je nachtrust. Veel mensen met hooikoorts ervaren klachten met hun ademhaling door bijvoorbeeld een geirriteerde en verstopte neus. Wanneer je op je rug slaapt kan dit extra problemen opleveren tijdens je slaap. Je kunt het beste op je zij slapen wanneer je last hebt van hooikoorts. Zo kun je gemakkelijk en vrijer ademhalen dan bijvoorbeeld op je rug of buik. Een juiste slaaphouding kan worden bevorderd door een goed matras. Benieuwd welk matras het beste bij jou past? Klik dan hier.

Met bovenstaande tips zullen je hooikoorts klachten niet volledig verdwijnen. Er zijn veel verschillende medicijnen te verkrijgen in iedere apotheek die over het algemeen goed werken. Mocht er niets voor jou tussen zitten of heb je serieuze klachten, raadpleeg dan je huisarts. Gewapend met deze 3 praktische tips kun je weer beter gaan slapen met hooikoorts.

 
Download onze brochure
Meer informatie? Download onze brochure
lines
Meer informatie? Download onze brochure Klik hier
Download onze brochure
Ergens last van? Klik hieronder voor meer informatie.